-Ostatnio jeden z mieszkańców Wyrazowa zebrał ponad 1.100 podpisów za przywróceniem połączeń autobusów częstochowskiego MPK do Blachowni. Czy Pani podpisała się pod tą petycją?S.Sz. Potwierdzam, że podpisy dotarły do Urzędu Miejskiego. Z tego co mi wiadomo zbierał je pracownik MPK więc zastanawiam się o czyj interes Pan ten zabiegał? Według mojej wiedzy oferta MPK nie jest korzystna dla naszych mieszkańców. Propozycja przedstawiona przez częstochowskie przedsiębiorstwo komunikacyjne to jedynie przedłużenie linii nr 22 z Łojek do centrum Blachowni. W takim układzie Ostrowy, Cisie, Malice, Błaszczyki, Wyrazów ( czyli też sołectwo, w którym mieszka zbierający podpisy), ul. Starowiejska, ul. Częstochowska pozbawione byłyby komunikacji. Jedna tylko linia przez ul. Piastów zwiększyłaby koszty, które musiałaby ponieść Gmina o dodatkowy 1 mln zł!!!! Bilety oczywiście dla wszystkich płatne, taryfa podmiejska.Nie podpisałam się pod tą petycją, gdyż nie chcę komunikacji, która wyklucza mieszkańców innych dzielnic naszej Gminy. Obecne rozwiązanie jest znacznie tańsze, a przede wszystkim łączy sołectwa i dzielnice, każdy za pośrednictwem komunikacji gminnej może bezpłatnie dotrzeć do centrum miasta, urzędu, ośrodka zdrowia, poczty, Centrum Aktywności Obywatelskiej, szkoły, na targowisko czy nad zalew. Stawka, którą proponuje MPK za wozokilometr to 8,60 zł, obecnie koszt wozokilometra to 5,52 zł.
-A bardziej szczegółowe wyliczenia?
S.Sz. Za dojazd autobusu MPK (linia 22 do Łojek) w roku 2023 zapłacimy 234.024, 31 zł. Za przedłużenie tej linii (nie każdy kurs) Gmina musiałaby zapłacić rocznie ok 2 mln zł. W tak zaproponowanym przez MPK układzie komunikacyjnym: Ostrowy, Malice, Wyrazów, Cisie, Konradów, Błaszczyki, Konradów oraz ul. Starowiejska i Częstochowska, pozbawione byłyby autobusu MPK i dla nich gmina musiałaby dodatkowo organizować komunikację, co oczywiście generowałoby dodatkowe koszty, ale także dyskryminowałoby mieszkańców. Część bowiem miałaby dostęp bezpośredni do komunikacji MPK, ale większość (mieszkańcy wyżej wymienionych dzielnic i ulic) musieliby się przesiadać na autobus MPK przy centrum przesiadkowym.
-Zatem jaki mniej więcej byłby koszt obsługi całej Gminy Blachownia przez częstochowski przedsiębiorstwo komunikacyjne?
-S.Sz. Nie wiem. MPK nigdy takiej oferty w ogłoszonych przez gminę Blachownia postepowaniach nie złożyło. Wystąpiłam jednak z zapytaniem do spółki komunikacyjnej i czekam na odpowiedź. Jednak biorąc pod uwagę liczbę wozokilometrów po terenie gminy, a obecnie jest ich ok 400. 000 i stawkę za jeden wozokilometr MPK – 8,60 zł to przewidywany koszt będzie ok 3,5 mln zł plus oczywiście wpływy z biletów od mieszkańców, którzy w formie biletów musieliby płacić za przejazd. Zatem w budżecie Gminy trzeba byłoby zarezerwować dodatkowo 2,5 mln zł w dodatku nasi mieszkańcy musieliby płacić, a część w ogóle byłaby pozbawiona tej komunikacji. Reasumując mielibyśmy znacznie mniej, za znacznie więcej pieniędzy.
-Czy w przypadku przywrócenia komunikacji MPK do Blachownia nasza Gmina mogłaby się starać o środki zewnętrzne, tak jak to czyni w przypadku GTV Bus?
S.Sz. Nie. O dofinansowanie z Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych mogą się starać gminy, które są organizatorem transportu. W przypadku MPK jest to międzygminne porozumienie, na które dofinansowanie nie przysługuje.
-Zapytam wprost – czy Gminę Blachownia stać na przywrócenie komunikacji MPK?
S.Sz. Dodatkowe 2, 5 mln zł rocznie to duży wydatek z budżetu gminy. Znacznie ograniczyłby on wydatki na inne inwestycje. Jesteśmy na początku nowej perspektywy unijnej, gmina potrzebuje zabezpieczyć środki na wkład własny do kolejnych projektów współfinansowanych, wydatkowanie tych środków na bieżące zadania wstrzymałoby rozwój gminy. Mieszkańcom naszej gminy MPK jawi się jako symbol wygodnej, szybkiej komunikacji, myślę jednak, że oferta GTV Bus nie odbiega od kosztownej i jakby nie patrzeć ograniczonej oferty częstochowskiego przedsiębiorstwa komunikacyjnego.
Sprawa dawnego toru w Wyrazowie. Pod koniec 2018 roku Pani jako burmistrz Blachowni, prezydent Częstochowy oraz prezes Automobilklubu Częstochowskiego podpisaliście umowę odnośnie modernizacji toru w Wyrazowie. Co dzieje się z tym z porozumieniem wstępnym w sprawie rozpoczęcia starań o budowę toru samochodowo–cartingowo–motocyklowego?
III ostatnia część wywiadu jutro.