OD WRZEŚNIA NOWE POŁĄCZENIA DLA GMIN – ZAPOWIADA POWIAT

Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem to od września tego roku powiat częstochowski uruchomi publiczny transport zbiorowy. Taki obowiązek na samorządy powiatowe nakłada ustawa o publicznym transporcie zbiorowym, która od kilku lat jest przekładana.

-Wychodzimy naprzeciw naszym mieszkańcom i chcemy to zrobić bez czekania na konkretne regulacje, które od kilku lat są przekładane przez rząd – powiedział TV Orion Adam Morzyk, członek Zarządu Powiatu Częstochowskiego.

Po analizie powiat wyznaczył 6 kursów. Połączenia z Częstochowy do:
Olsztyna, Janowa i Lelowa,
do Mstowa, Przyrowa i Dąbrowy Zielonej,
do Mykanów, a konkretnie do Borowna,
do Kłomnic i Kruszyny po trasie DK 91
i do Kamienicy Polskiej przez Poczesną.
-Koniecpola nie dotykamy bo mają dobre połączenie kolejowe. A pozostałe gminy nie wyraziły chęci udziału w PTZ – dodaje
Adam Morzyk.

Kto zrzuci się na publiczny transport zbiorowy? Powiat chce skorzystać z rządowej dotacji i z dopłaty gmin. Na ten cel w tym roku ma zarezerwowane 500 tys. zł. Z montażu finansowego wynika, że do 1. wozokilometra (całość 4,55 zł) rząd dopłaci 3 zł, a resztę pokryje powiat i gmina. Samorządy gminne będą płacić za kursy jedynie w swoich granicach. Przychody będą także ze sprzedaży biletów. Zatem mieszkańcy nie będą mieć darmowych przejazdów na terenie swoich gmin, tak jak to jest w w granicach gminy Blachownia. W sumie najdroższej będzie kosztować najdłuższe połączenie do Dąbrowy Zielonej ok 50 km.


Czy nowym przewoźnikiem może być PKS, który jest w trudnej sytuacji finansowej i szuka nowych kursów?
-Pytanie czy PKS posiada odpowiedni tabor? My szukamy przewoźnika z ekologicznymi autobusami oraz by do pojazdów mogli wsiadać także niepełnosprawni. Nie ma też decyzji czy jedna firma będzie obsługiwać wszystkie połączenia czy będzie jednak kilku przewoźników – dodaje Adam Morzyk.

Więcej na