Ten projekt budżetu na 2025 rok to można powiedzieć pierwszy budżet, który w całości razem ze skarbnik Edytą Hoppe stworzył Cezary Osiński. Burmistrz do projektu i autopoprawek przekonał tylko 2 radnych Ewę Contucci i Jacka Roguta. Przeciw głosowało 4 radnych: Barbara Bagmat, Ewelina Gajzner, Tomasz Rećko i Marcin Matuszewski. Pozostali wstrzymali się od głosowania. Tym razem na posiedzeniu Komisji Budżetu zabrakło kierownika od zamówień publicznych w UM, który w ostatnim czasie na spotkaniach osłaniał burmistrza „własną piersią”. Za to zjawił się sekretarz gminy, który w poprzednich kadencjach raczej nie był widywany na takich posiedzeniach. Nieoficjalnie mówi się, że Cezary Osiński może spać spokojnie do środy czyli do sesji. Bowiem projekt budżetu na 2025 rok mają poprzeć radni z jego komitetu wyborczego, ale to potem właśni oni wezmą odpowiedzialność za nowy budżet, a z opinii przedstawionej przez przewodniczącą KB wynika, że Gmina w II połowie przyszłego roku ma zamiar się posiłkować kredytem.
A taką już gotową opinię do przegłosowania otrzymali dzisiaj radni od przewodniczącej KB Ewy Contucci.
Opinia Komisji Budżetu, Infrastruktury, Gospodarki Komunalnej, Ochrony Środowiska i Rolnictwa Rady Miejskiej w Blachowni z 16 grudnia 2024 r. do projektu budżetu Gminy Blachownia na rok 2025 w składzie:
- Ewa Contucci- przewodnicząca Komisji
- Sebastian Szczepaniak- wiceprzewodniczący Komisji
- Jarosław Jamorski- sekretarz
- Barbara Bagmat- członek Komisji
- Ewelina Gajzner-członek Komisji
- Olga Janas- członek Komisji
- Marek Makowski-członek Komisji
- Marcin Matuszewski- członek Komisji
- Tomasz Rećko- członek Komisji
- Jacek Rogut- członek Komisji
Na posiedzeniach komisji łączonych w dn. 21 listopada 2024 i 04 grudnia 2024 oraz posiedzeniach komisji Budżetu, Infrastruktury, Gospodarki Komunalnej, Ochrony Środowiska i Rolnictwa w dn. 09 grudnia i 16 grudnia 2024 Komisja przeanalizowała założenia do projektu Gminy Blachownia na 2025 rok oraz Wieloletnią Prognozę Finansową na lata 2025-2036.
Przedstawiony projekt uchwały budżetowej zakłada:
Łączna kwota planowanych dochodów budżetu w wysokości 112 161 646,43 zł w tym:
- Dochody bieżące:71 232 530,56 zł
- Dochody majątkowe: 40 929 115,87 zł
Łączna kwota planowanych wydatków w wysokości 123 370 565,08 zł w tym:
- Wydatki bieżące: 69 647 150,87 zł
- Wydatki majątkowe: 53 723 414,21 zł
Zaplanowane dochody bieżące są wyższe od zaplanowanych wydatków bieżących; został zatem spełniony wymóg wynikający z art. 242 ustawy o finansach publicznych.
Planuje się kwotę deficytu budżetowego Gminy Blachownia w kwocie 11 208 918,65 zł.
Deficyt budżetowy zostanie sfinansowany przychodami pochodzącymi z: kredytu: 4 335 000,00 zł
-wolnych środków: 5 993 407,09 zł
– przychodów jednostek samorządu terytorialnego: 880 511,56 zł
Łączna kwota planowanych przychodów w wysokości 13 373 918,65 zł, na które składają się:
- przychody jednostek samorządu terytorialnego 880 511,56 zł
- wolne środki 5 993 407,09 zł
- kredyt w kwocie 6 500 000,00 zł
Łączna kwota planowanych rozchodów w wysokości 2 165 000,00 zł, która przeznaczona jest na spłatę wcześniej zaciągniętych pożyczek i kredytów. Największy udział w wydatkach majątkowych na 2025 rok zaplanowano w ramach działu:
- Gospodarka komunalna i ochrona środowiska 68,45%
- Kultura fizyczna 23,60%
- Rodzina 7,81%
- Pomoc społeczna 0,14%
Wydatki majątkowe na 2025 rok:
Gospodarka komunalna i ochrona środowiska 36 772 485,13 zł m.in.
- Budowa kanalizacji sanitarnej w miejscowości Blachownia- Błaszczyki II oraz Łojki III- 7 015 471,19 zł
- Budowa kanalizacji sanitarnej w miejscowości Blachownia-Łojki II -3 435 747,90 zł
- Budowa kanalizacji sanitarnej w miejscowości Blachownia-Ostrowy II- 3 617 361,09 zł
- Budowa kanalizacji sanitarnej w miejscowości Blachownia-Ostrowy III- 1 256 816,79 zł
- Budowa kanalizacji sanitarnej w miejscowości Blachownia Błaszczyki I- 4 245 713,68 zł
- Budowa kanalizacji sanitarnej na terenie Gminy Blachownia w ramach Polskiego Ład II- 5 436 363,01 zł
- Rozbudowa i modernizacja oraz doposażenie PSZOK w Gminie Blachownia- 410 000,00 zł
- Ochrona powietrza atmosferycznego i klimatu- 9 484 005,46 zł
- Ochrona różnorodności biologicznej i krajobrazu 310 000,00 zł
- Oświetlenie ulic, placów i dróg- 200 000,00 zł
- Pozostała działalność, w tym projekty Budżetu Obywatelskiego i Funduszu Sołeckiego- 265 006,01 zł
Kultura fizyczna 12 679 780,00 zł
Zalew atrakcji – budowa infrastruktury kulturalno-turystycznej w Gminie Blachownia -9 017 880,00 zł
Budowa kompleksu sportowego „Orlik” w miejscowości Łojki – 1 446 900,00 zł
Na sportowo w Blachowni- budowa infrastruktury sportowej w gminie Blachownia 2 175 000,00 zł
Zakup ringu bokserskiego (projekt BO)- 40 000,00 zł
Rodzina 4 194 849,08 zł
Budowa żłobka w gminie Blachownia wraz z zagospodarowaniem terenu, wykonanie łącznika ul. Bankowej przy budynku szkoły wraz z parkingiem – 4 194 849,08 zł,
Pomoc społeczna- 76 300,00 zł
Budowa altany grillowej w ogrodzie Domu Pomocy Społecznej w Blachowni (projekt BO)- 76 300,00 zł
W dniu 13 grudnia 2024 Regionalna Izba Obrachunkowa w Katowicach podjęła Uchwałę Nr 4200.VI.207.2024, 4200.VI.208.2024, 4200.VI.209.2024, w której negatywnie zaopiniowała projekt uchwały budżetowej na 2025 rok przedłożonej przez Burmistrza Blachowni oraz Wieloletnią Prognozę Finansową Gminy Blachownia na lata 2025-2036. Skład orzekający zakwestionował wolne środki w wysokości zapewniającej sfinansowanie założonego deficytu budżetowego. Ponadto, zwrócono uwagę na błędnie sformułowany par. 3 projektu uchwały. Wskazano na uchybienia odnośnie zaplanowanej kwoty rezerwy celowej na realizację zadań z zakresu zarządzania kryzysowego, która nie spełnia wymogów o którym mowa w art. 26 ust.4 ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 o zarządzaniu kryzysowym, w myśl którego wysokość rezerwy celowej ma być nie mniejsza niż 0,5 % wydatków budżetu jednostki samorządu terytorialnego, pomniejszonych o wydatki inwestycyjne, wydatki na wynagrodzenia i pochodne oraz wydatki na obsługę długu. Skład Orzekający wskazał na konieczność optymalnego, a zarazem ostrożnego zarządzania finansami jednostki ze względu na zachodzące zmiany uwarunkowań społeczno-ekonomicznych zwiększających ryzyko prowadzenia gospodarki finansowej jednostek samorządu terytorialnego.
W związku z powyższym w dniu 13 grudnia 2024 Burmistrz Blachowni dokonał autopoprawki do projektu uchwały w sprawie uchwalenia budżetu Gminy Blachownia na 2025.
Po autopoprawce dochody i wydatki oraz przychody i rozchody prezentują się następująco:
DOCHODY
Dochody budżetu Blachownia na rok 2025 nie uległy zmianie.
WYDATKI
Wydatki budżetu Blachownia na rok 2025 zostają zmniejszone o kwotę 5 993 407,09 zł do kwoty 117 377 157,99 zł, w tym: wydatki bieżące ulegają zmniejszeniu o kwotę 4 893 407,09 zł do kwoty 64 753 743,78 zł, o wydatki majątkowe ulegają zmniejszeniu o kwotę 1 100 000,00 zł do kwoty 52 623 414,21 zł
Wyszczególnienie | Przed zmianą | Zmiana | Po zmianie |
Wydatki ogółem | 123 370 565,08 | -5 993 407,09 | 117 377 157,99 |
Wydatki bieżące, w tym: | 69 647 150,87 | -4 893 407,09 | 64 753 743,78 |
Transport i łączność | 4 170 868,00 | -100 000,00 | 4 070 868,00 |
Gospodarka mieszkaniowa | 4 373 335,00 | -210 000,00 | 4 163 335,00 |
Działalność usługowa | 417 550,00 | -47 000,00 | 370 550,00 |
Administracja publiczna | 8 765 195,00 | -1 881 000,00 | 6 884 195,00 |
Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa | 459 500,00 | -30 000,00 | 429 500,00 |
Różne rozliczenia | 500 000,00 | -200 000,00 | 300 000,00 |
Oświata i wychowanie | 24 648 399,87 | -2 060 407,09 | 22 587 992,78 |
Gospodarka komunalna i ochrona środowiska | 8 153 713,00 | -335 000,00 | 7 818 713,00 |
Kultura fizyczna | 1 302 716,00 | -30 000,00 | 1 272 716,00 |
Wydatki majątkowe, w tym: | 53 723 414,21 | -1 100 000,00 | 52 623 414,21 |
Gospodarka komunalna i ochrona środowiska | 36 772 485,13 | -100 000,00 | 36 672 485,13 |
Kultura fizyczna | 12 679 780,00 | -1 000 000,00 | 11 679 780,00 |
Zmniejszenia po stronie wydatków majątkowych dotyczą:
w dziale „Gospodarka komunalna i ochrona środowiska” w rozdziale „Gospodarka ściekowa i ochrona wód” w ramach paragrafu „Wydatki inwestycyjne jednostek budżetowych” (dotyczy zadania Opracowanie operatu wodnoprawnego i wykonanie modernizacji kanalizacji deszczowej w rejonie garaży na ulicy Kubowicza w Blachowni- I etap) zmniejsza się wydatki 0 100 000,00 zł do kwoty 20 567 110,65 zł;
w dziale „Kultura fizyczna” w rozdziale „Obiekty sportowe” w ramach paragrafu „Wydatki inwestycyjne jednostek budżetowych” (dotyczy zadania Budowa kompleksu sportowego ORLIK w miejscowości Łojki Gmina Blachownia) zmniejsza się wydatki o 1 000 000,00 zł do kwoty 641 900,00 zł;
PRZYCHODY
Przychody budżetu Blachownia na rok 2025 zostają zmniejszone o kwotę 5 993 407,09 zł do kwoty 7 380 511,56 zł, w tym:
„Wolne środki, o których mowa w art. 217 ust.2 pkt 6 ustawy” ulegają zmniejszeniu o kwotę 5 993 407,09 zł do kwoty 0,00 zł
ROZCHODY
Rozchody budżetu Blachownia na rok 2025 nie uległy zmianie.
Podsumowanie:
W 2025 roku Gmina Blachownia będzie przede wszystkim kontynuowała, kończyła i rozliczała inwestycje rozpoczęte jeszcze za rządów poprzedniej kadencji. Są to inwestycje kosztowne, sześć z nich dotyczy budowy kanalizacji sanitarnej w kilku dzielnicach gminy. Tak szeroki wachlarz przedsięwzięć zapoczątkowany w ubiegłych latach sprawił, że trudno było o wprowadzenie w 2025 nowych inwestycji. Aby zakończyć i rozliczyć projekty konieczne będzie posiłkowanie się kredytem, który Gmina ma zamiar zaciągnąć w II połowie 2025 roku. Mimo dużych wydatków inwestycyjnych Gmina zabezpieczyła środki m.in. na dobudowę oświetlenia, czy bieżącą naprawę dróg. Wprowadzona autopoprawka koryguje punkty zakwestionowane przez Regionalną Izbę Obrachunkową w odniesieniu do wolnych środków. Po autopoprawkach nadal zachowana jest relacja z art. 243 ust.1 ustawy o finansach publicznych.
Biorąc powyższe pod uwagę Komisja Budżetu, Infrastruktury, Gospodarki Komunalnej, Ochrony Środowiska i Rolnictwa pozytywnie opiniuje projekt po autopoprawkach budżetu Gminy Blachownia na 2025 rok.
Ewa Contucci Przewodnicząca Komisji Budżetu, Infrastruktury, Gospodarki Komunalnej, Ochrony Środowiska i Rolnictwa Rady Miejskiej w Blachowni.
Jak wiadomo w głosowaniu radni nie podzielili opinii przewodniczącej Contucci