TO BĘDZIE BARDZO TRUDNY BUDŻET

Do 15 listopada radni powinni otrzymać projekt budżetu Gminy Blachownia na 2021 rok. Zgodnie z ustawą Jednostki Samorządu Terytorialnego czyli rady gmin, powiatów, sejmików województwa samorządowego do 31 stycznia 2021 roku powinny podjąć uchwały budżetowe. Po ostatnim spotkaniu samorządowców z premierem rządu (względy walki z pandemią) być może ten termin zostanie przedłużony o 2 miesiące czyli do 31 marca. Jednak nic to nie zmienia, że praktycznie dla wszystkich gmin i miast (w tym także dla Blachowni) przyszłoroczny budżet będzie bardzo trudny.
„Kołdra” wyjątkowo krótka, a do przykrycia czeka wiele niezbędnych inwestycji. Zbilansowanie wpływów do gminnej kasy oraz koniecznych wydatków będzie niezwykle karkołomnym zadaniem. Już wiadomo, że liczne zmiany prawne, które zgotował samorządom rząd, negatywnie odbiły się na gminnych finansach. Spadły, i to poważnie, wpływy z podatków. Koronawirus uderza w finanse także naszego samorządu. Zmiana skali podatkowej, PIT zero dla osób poniżej 26 roku życia, rosnące koszty wynagrodzeń m.in. nauczycieli czy wzrost cen energii elektrycznej, „oskubały” budżety. Czy zaplanowane budżety wytrzymają konfrontację z pandemią i zmianami z prawie finansowym, które dalej może wprowadzać rząd?
Włodarze ze skarbnikami głowią się – jak zwiększyć wpływy do lokalnych kas. A w tym roku do naszej kasy gminy wpłynęło znaczenie mniej środków. Zatem skarbnicy muszą wykazać się ogromną ostrożnością w szacowaniu dochodów, wydatków czy przychodów. Bo nikt nie wie co przyniesie następny rok? Czy budżet będzie się bilansować w ciągu roku.

Jakie burmistrz Blachowni zaproponuje inwestycje dla mieszkańców?