OBWODNICA BLACHOWNIA, HERBY

Rząd – startujemy z programem budowy 100 obwodnic o łącznej długości ok. 820 km. Kwota zadania 28 mld zł.


-Będą to trasy o najwyższych parametrach technicznych, dostosowane do przenoszenia obciążenia 11,5 t/oś. Inwestycjom tym będą towarzyszyły urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego, w tym oświetlenie spełniające. Dla części obwodnic opracowaliśmy już dokumentację niezbędną do rozpoczęcia inwestycji, dla części jest prowadzony proces przygotowawczy. Są też takie zadania, dla których przygotowania dopiero się rozpoczną – mówił dzisiaj na konferencji prasowej Andrzej Adamczyk, szef Ministerstwa Infrastruktury.

-Będziemy budować obwodnice w tych miastach i miasteczkach, w których w tej chwili natężenie ruchu jest bardzo duże. W tych miejscach gdzie dochodziło do największej liczby wypadków – powiedział Rafał Weber, wiceminister MI.

Obwodnica Blachowni i Herb w ciągu drogi krajowej nr 46.

Dla inwestycji tej nie były prowadzone prace przygotowawcze. Planowana data ogłoszenia przetargu to II kwartał 2024 roku.
Podstawowym celem budowy obwodnicy Blachowni i Herb jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, jaki przejeżdża przez te miejscowości w związku z sąsiedztwem nowo wybudowanej autostrady A1 pod Częstochową. W przyszłości odcinek ten będzie kluczowy z uwagi na połączenie A1 z planowaną drogą ekspresową S11.
Dzięki tym działaniom nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców (odcinek ten charakteryzuje się stosunkowo dużą liczbą wypadków, jaka miała miejsce w ostatnich latach), odciążenie układu komunikacyjnego i zwiększenie przepustowości w tych miastach. Inwestycja poprawi również warunki i bezpieczeństwo przejazdu dla ruchu dalekobieżnego i regionalnego na odcinku drogi krajowej nr 46 od Lublińca do Częstochowy. Jednocześnie zachowane zostaną najwyższe wymogi ochrony środowiska, zdrowia i życia mieszkańców oraz zrównoważonego rozwoju.

Dla kilkunastu obwodnic ogłoszenie postępowań przetargowych jest planowane jeszcze w 2020 roku. Będą to m.in. obwodnice Strzelec Krajeńskich (DK 22), Lipska (DK 79), Suchowoli (DK 8), Wąchocka (DK 42), Smolajn (DK 51), Koźmina Wielkopolskiego (DK 15) i Gryfina (DK 31).

Budowa 100 obwodnic będzie finansowana ze środków Krajowego Funduszu Drogowego prowadzonego przez Bank Gospodarstwa Krajowego. Do KFD wpływają środki z opłaty paliwowej, kredytów i pożyczek, głównie od międzynarodowych instytucji finansowych oraz z obligacji. Konto KFD zasilają ponadto wpływy z Elektronicznego Systemu Poboru Opłat. Istotnym źródłem wpływów do KFD będą również środki UE, pochodzące z programów operacyjnych w ramach perspektywy 2014-2020 oraz 2021-2027.

-Jest to dla nas wspaniała informacja tym bardziej, że kwestię bezpieczeństwa na DK-46 na odcinku gminy Blachownia i potrzeby konkretnych rozwiązań drogowych poruszałam m.in. z ministrem Inwestycji i Rozwoju Jerzym Kwiecińskim w grudniu 2018 roku – podkreśliła burmistrz Sylwia Szymańska.